Unit Tadbir Urus ICT & Pentadbiran
- Merancang, menyelaras,mengenalpasti dan menyemak keperluan peruntukan bagi pengoperasian dan keperluan ICT diperingkat Jabatan, daerah dan sekolah;
- Merancang, menyelaras, mengenalpasti dan menyemak keperluan peruntukan bagi pengoperasian dan keperluan ICT diperingkat Jabatan, daerah dan sekolah;
- Merancang, menilai dan mengurus permohonan kelulusan teknikal projek ICT Jabatan;
- Merancang, menyelaras, melaksana dan memantau perolehan ICT JPN dan PPD;
- Merancang, menyelaras dan melaksana hal-hal pengurusan pentadbiran pejabat;
- Merancang, menyelaras dan memantau bilangan latihan/kursus semua staf SPMK;
- Menyelaras, melaksana dan memastikan pematuhan keselamata dan operasi selari dengan polisi keselamatan ICT KPM;
- Merancang, menyelia, menyelaras dan memantau pelaksanaan perkhidmatan teknikal ICT di peringkat sekolah bersama Penyelaras JTK.
Unit Aplikasi dan Portal
- Menyenggara sistem aplikasi sedia ada bagi memastikan kesinambungan proses bisnes dan fungsi Jabatan;
- Mengurus, memantau ketersediaan capaian dan memberi latihan kepada pentadbir berkaitan portal Jabatan;
- Mengurus dan memantau ketersediaan capaian sistem KPM dan agensi pusat kepada pengguna di Jabatan atau PPD;
- Mengurus, memantau ketersediaan capaian dan memberi latihan berkaitan e-mel rasmi Kementerian;
- Merancang, menyelia, menyelaras dan memantau pelaksanaan perkhidmatan teknikal ICT di peringkat sekolah bersama Penyelaras JTK;
Unit Teknikal ICT & Rangkaian
- Menyelaras, menyelia , melaksana dan memantau pelaksanaan inisiatif ICT baharu yang telah dirancang oleh Kementerian dan JPN bagi memastikan pelaksanaan berjalan dengan lancar di peringkat JPN, PPD dan Sekolah;
- Mengurus, memantau perkhidmatan rangkaian dan penyelenggaraan peralatan rangkaian di Jabatan, PPD dan sekolah;
- Menyelaras maklumat bagi perancangan keperluan kapasiti, ketersediaan dan kesinambungan sumber ICT;
- Mengurus dan memantau pemasangan perkakasan dan perisian ICT di Jabatan, PPD dan sekolah;
- Menyelaras, mengurus, merancang dan memantau aktiviti penyelenggaraan pencegahan dan penyelenggaraan pembaikan perkakasan ICT serta khidmat sokongan teknikal di peringkat Jabatan, PPD dan sekolah yang diterima melalui ISD atau medium rasmi yang lain;
- Menyelaras dan mengurus permohonan ID Pengguna Sistem ISD di Jabatan, PPD dan sekolah;
- Membantu menyelaras maklumat asset alih Kerajaan bagi perkakasan ICT dan perisian;
- Merancang, menyelia, menyelaras dan memantau pelaksanaan perkhidmatan teknikal ICT di peringkat sekolah bersama Penyelaras JTK;
Pasukan Teknikal ICT Sekolah
- Menyelaras, menyelia , melaksana dan memantau pelaksanaan pemusatan perkhidmatan teknikal ICT sebagaimana sasaran kerja tahunan yang telah ditetapkan oleh JPN;
- Menyelaras, menyelia , melaksana dan memantau pelaksanaan inisiatif ICT baharu yang telah dirancang oleh Kementerian dan JPN bagi memastikan pelaksanaan berjalan lancar di peringkat sekolah;
- Menyelaras, menyelia, melaksana dan memantau aktiviti penyelenggaraan pencegahan dan penyeleanggaraan pembaikan bagi perkakaksan ICT di lokasi sekolah seliaan bagi meningkatkan tahap kesediaan infrastruktur ICT sekolah ke tahap yang lebih baik;
- Menyelaras, menyelia, melaksana dan memantau khidmat sokongan teknikal ICT berdasarkan aduan yang diterima dari pengguna samada melalui ISD atau medium lain bagi memoblehkan setiap aduan dapat direkod, dipantau dan diselesaikan;
- Menyelaras, menyelia, melaksana dan memantau khidmat sokongan teknikal ICT berdasarkan permohonan khidmat bantuan yang diterima dari pengguna samada melalui ISD atau medium lain;
- Memberi khidmat latihan dan bimbingan penggunaan sistem KPMdan peralatan ICT kepada pengguna di bawah sekolah seliaan;
- Menyelaras e-mel rasmi Kementerian di peringkat sekolah;
- Membantu memberi khidmat nasihat teknikal kepada pihak pengurusan sekolah dalam menguruskan proses pelupusan aset alih kerajaan bagi perkakasan ICT di sekolah;