Fungsi Sektor

Unit Tadbir Urus ICT & Pentadbiran

  • Merancang, menyelaras,mengenalpasti dan menyemak keperluan peruntukan bagi pengoperasian dan keperluan ICT diperingkat Jabatan, daerah dan sekolah;
  • Merancang, menyelaras, mengenalpasti dan menyemak keperluan peruntukan bagi pengoperasian dan keperluan ICT diperingkat Jabatan, daerah dan sekolah;
  • Merancang, menilai dan mengurus permohonan kelulusan teknikal projek ICT Jabatan;
  • Merancang, menyelaras, melaksana dan memantau perolehan ICT JPN dan PPD;
  • Merancang, menyelaras dan melaksana hal-hal pengurusan pentadbiran pejabat;
  • Merancang, menyelaras dan memantau bilangan latihan/kursus semua staf SPMK;
  • Menyelaras, melaksana dan memastikan pematuhan keselamata dan operasi selari dengan polisi keselamatan ICT KPM;
  • Merancang, menyelia, menyelaras dan memantau pelaksanaan perkhidmatan teknikal ICT di peringkat sekolah bersama Penyelaras JTK.

Unit Aplikasi dan Portal

  • Menyenggara sistem aplikasi sedia ada bagi memastikan kesinambungan proses bisnes dan fungsi Jabatan;
  • Mengurus, memantau ketersediaan capaian dan memberi latihan kepada pentadbir berkaitan portal Jabatan;
  • Mengurus dan memantau ketersediaan capaian sistem KPM dan agensi pusat kepada pengguna di Jabatan atau PPD;
  • Mengurus, memantau ketersediaan capaian dan memberi latihan berkaitan e-mel rasmi Kementerian;
  • Merancang, menyelia, menyelaras dan memantau pelaksanaan perkhidmatan teknikal ICT di peringkat sekolah bersama Penyelaras JTK;

Unit Teknikal ICT & Rangkaian

  • Menyelaras, menyelia , melaksana dan memantau pelaksanaan inisiatif ICT baharu yang telah dirancang oleh Kementerian dan JPN bagi memastikan pelaksanaan berjalan dengan lancar di peringkat JPN, PPD dan Sekolah;
  • Mengurus, memantau perkhidmatan rangkaian dan penyelenggaraan peralatan rangkaian di Jabatan, PPD dan sekolah;
  • Menyelaras maklumat bagi perancangan keperluan kapasiti, ketersediaan dan kesinambungan sumber ICT;
  • Mengurus dan memantau pemasangan perkakasan dan perisian ICT di Jabatan, PPD dan sekolah;
  • Menyelaras, mengurus, merancang dan memantau aktiviti penyelenggaraan pencegahan dan penyelenggaraan pembaikan perkakasan ICT serta khidmat sokongan teknikal di peringkat Jabatan, PPD dan sekolah yang diterima melalui ISD atau medium rasmi yang lain;
  • Menyelaras dan mengurus permohonan ID Pengguna Sistem ISD di Jabatan, PPD dan sekolah;
  • Membantu menyelaras maklumat asset alih Kerajaan bagi perkakasan ICT dan perisian;
  • Merancang, menyelia, menyelaras dan memantau pelaksanaan perkhidmatan teknikal ICT di peringkat sekolah bersama Penyelaras JTK;

Pasukan Teknikal ICT Sekolah

  • Menyelaras, menyelia , melaksana dan memantau pelaksanaan pemusatan perkhidmatan teknikal ICT sebagaimana sasaran kerja tahunan yang telah ditetapkan oleh JPN;
  • Menyelaras, menyelia , melaksana dan memantau pelaksanaan inisiatif ICT baharu yang telah dirancang oleh Kementerian dan JPN bagi memastikan pelaksanaan berjalan lancar di peringkat sekolah;
  • Menyelaras, menyelia, melaksana dan memantau aktiviti penyelenggaraan pencegahan dan penyeleanggaraan pembaikan bagi perkakaksan ICT di lokasi sekolah seliaan bagi meningkatkan tahap kesediaan infrastruktur ICT sekolah ke tahap yang lebih baik;
  • Menyelaras, menyelia, melaksana dan memantau khidmat sokongan teknikal ICT berdasarkan aduan yang diterima dari pengguna samada melalui ISD atau medium lain bagi memoblehkan setiap aduan dapat direkod, dipantau dan diselesaikan;
  • Menyelaras, menyelia, melaksana dan memantau khidmat sokongan teknikal ICT berdasarkan permohonan khidmat bantuan yang diterima dari pengguna samada melalui ISD atau medium lain;
  • Memberi khidmat latihan dan bimbingan penggunaan sistem KPMdan peralatan ICT kepada pengguna di bawah sekolah seliaan;
  • Menyelaras e-mel rasmi Kementerian di peringkat sekolah;
  • Membantu memberi khidmat nasihat teknikal kepada pihak pengurusan sekolah dalam menguruskan proses pelupusan aset alih kerajaan bagi perkakasan ICT di sekolah;